Miten välttää toimittajalukko? – Devolon

Asiaa ohjelmistoista ja niiden vierestäkin

Tutustu Devolonin maailmaan

Täältä löydät tuoreimmat uutisemme, kiinnostavimmat kehitystyömme sekä joukon oivaltavia sisältöjä kaikille ohjelmistoalasta kiinnostuneille. Muista liittyä postituslistallemme, jotta saat tuoreimmat päivitykset suoraan sähköpostiisi.

Miten välttää toimittajalukko?

05.10.2020

Palveluntarjoajaa valitessa on tärkeää välttää toimittajalukitus eli vendor lock. Tällä tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että palveluntarjoaja sitoo asiakkaan itseensä tavalla, joka ei ole asiakkaan edun mukaista. Ongelma ilmenee korkeana ja yleensä nousevana hinnoitteluna ja toimittajan vaihtamisen vaikeutena

Keräsimme tähän ryhmitellysti muutamia kokemuksemme opettamia neuvoja, joiden toivomme sinua auttavan.

  1. 1. Sopimuksellinen vendor lock on helpoiten estettävä lukitus

Tarkista sopimus liitteineen aivan yhtä hyvin kuin muutkin sopimukset. Katso erityisesti kuka omistaa järjestelmän ja sinne syntyvät tiedot, mikä on irtisanomisaika ja jos se on sidottu voimassaoloaikaan niin molemmat. Harmillisen usein tulee vastaan kalenterivuosi sopimusjaksona ja irtisanomisaika kolme kuukautta ennen sopimusjakson alkua. Tämä tarkoittaa sitä, että jos ei ole hereillä elo-syyskuussa, on seuraava mahdollisuus irtisanomiseen yli vuoden päästä.

  1. 2. Piilokustannukset eli kustannukset joista ei mainita mitään

Lisätöitä usein tulee ja niiden kustannuksista kannattaa sopia jo etukäteen. Joskus hinnoista on maininta palvelun hinnan yhteydessä, esimerkiksi tuntiperusteinen, mutta valitettavan yleistä on, että niistä ei ole mitään mainintaa. Jos niistä ei ole sovittu, on toimittaja vapaa keksimään lisätöille minkä tahansa hinnan – siis töille, jotka asiakkaan on usein pakko ostaa.

  1. 3. Dokumentointi, dokumentointi, dokumentointi

Vaadi, että palveluntarjoaja tuottaa teknisen dokumentaation, joka on saatavilla, jos vaihdat toimittajaa. Tämä on kuin vakuutus. Kokenut palvelunkehittäjä voi ottaa hankalankin palvelun lyhyessä ajassa haltuun, jos palvelu on dokumentoitu huolellisesti.

  1. 4. Integraatioiden hankaloittaminen

Järjestelmien integroiminen toisiinsa, esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmän ja verkkokaupan, on it-töiden peruskauraa ja periaatteessa on yksinkertaista yhdistellä eri toimittajien järjestelmiä toisiinsa. Käytännössä siitä voidaan tehdä niin kallista, että asiakkaalle ei ole muuta mahdollisuutta kuin tilata kaikki tuotteet samalta toimittajalta. Varmista sopimusta tehdessä mahdollisten integraatioiden hinnoittelu ja rajapinnan käytön hinta.

  1. 5. Teknologinen vendor lock

Suosi paljon käytettyjä ohjelmointikieliä ja tuotteita. Varoituskellojen tulee soida, jos myyjä kertoo uudesta, hienosta, vielä vähän käytetystä teknologiasta. Voi olla, että tätä teknologiaa taitaa vain muutama kallispalkkainen konsultti koko maassa eikä asiakkaalla ole muuta mahdollisuutta kuin ostaa aina heiltä. Maailmanlaajuisesti käytettyjä teknologioita myös tullaan vielä kehittämään pitkään.

  1. 6. Tiedon siirtämisen hankaloittaminen

Vaikka palveluntarjoajan vaihtamisesta olisi paperit jo kirjoitettu valmiiksi voi käytännön siirtotyö osoittautua yllättävän monimutkaiseksi, pitkäkestoiseksi ja kalliiksi operaatioksi. Varmista jo ensimmäistä sopimusta tehdessä mitkä ovat tiedon siirtämisen työkalut ja toimintatavat eli kuka tekee ja mitä ja miten se laskutetaan.

Mitä ne oikein puuhaavat?

Tilaa Devolonin uutiskirje

Tilaa tästä Devolonin kuulumiset. Emme täytä sähköpostiasi turhilla viesteillä, vaan toimitamme sinulle kerran kuukaudessa teräviä huomioita ja rahan arvoisia oivalluksia ohjelmistokehityksen ja digitaalisen liiketoiminnan maailmasta.

Ketkä näitä oikein tekee?

Devolonin tiimi